sunnuntai 16. marraskuuta 2014

Wellington ja etelää kohti

Saavuimme Wellingtoniin torstaina aamulla hieman ennen seitsemää. Kuten lupasin, kommentoin hieman bussimatkan laatua. Nakedbusin bussit ovat suhteellisen uusia ja moderneja, ja lähtökohtaisesti Nakedbus siis varmaan onkin oikein toimiva yhtiö. Meille vain sattui tämän yöbussin suhteen hieman huono tuuri, bussin lämmitys oli nimittäin rikki. Koska Uuden-Seelannin yöt ainakin vielä tähän aikaan kevättä ovat melko lailla kylmiä, meni noin 10 tuntia 11 tunnin bussimatkasta kylmästä hytisten. Tietenkään vaatteita ei ollut riittävästi ja makuupussit yms, olivat matkatavaraosastossa, täpötäyden rinkan alimmaisena. Tästä matkasta jäi sitte käteen myös flunssa, joten nyt muutaman päivän olen reissaillut puolikuntoisena, mutta eiköhän tämä tästä.

Wellington oli ainakin meidän molempien makuun Aucklandia huomattavasti viihtyisämpi kaupunki. Wellington on pienempi, ja siellä on pikkukaupunkimainen ja persoonallinen tunnelma. Wellingtonin keskusta on täynnä erilaisia kahviloita, baareja ja ravintoloita. Myös shoppailumahdollisuudet ovat enemmän meikäläisten makuun, vaikka yritimmekin näitä houkutuksia edelleen vältellä. Siitä huolimatta allekirjoittaneelle tarttui mukaan yhdet housut ja mekko (Molemmat menee onneksi hyvin pieneen tilaan!).

Ympäri kaupunkia tallustelun lisäksi vierailimme parlamenttitalossa, Mt Victorialla katselemassa maisemia, huristelimme cable carilla Botanic gardenin huipulle ja opiskelimme Uuden-Seelannin luonnonoloista sekä Maori-kulttuurista Te Papa -museossa. Museo oli suuri ja monipuolinen, ja mikä parasta, ilmainen! Suosittelen siis vierailemaan, mikäli olet joskus Wellingtonissa :)

Sunnuntai-iltana (= eilen) matkustimme lautalla Eteläsaarelle. Lauttamatka (interislander.co.nz) kustansi 55 NZD aikuiselta. ISIC-kortilla olisi saanut hurjan 2 dollarin alennuksen matkaan. Myös ainakin Bluebridge Ferry tarjoaa kuljetusta Etelä- ja Pohjoissaaren välillä. Hinnoissa ei kuitenkaan suuria eroja ole. Perillä Pictonissa olimme vasta hieman yli 10 illalla. Koska hostellille ei ollut kuin vähän reilu kilometrin matka, olimme päättäneet kävellä.  Positiiviseksi yllätykseksi hostellimme shuttlebus olikin meitä (ja paria muuta vierasta) vastassa lauttasatamassa, joten pääsimme ilmaisella kyydillä perillä. The Villa backpackers lodge:n henkilökunta on iloista porukkaa ja hostelli itsessään on aivan erinomainen. Siisti hostelli, rauhallinen ja äärimmäisen suloinen ympäristö. Kuuden hengen female dorm ainakin tällä hetkellä maksaa 29NZD/yö.

Picton vaikuttaa suloiselta pikkukaupungilta. Valitettavasti emme kuitenkaan ehdi tänne jäädä pidemmäksi aikaa, vaan suuntaamme kello yhden bussilla Christchurchiin. Myös siellä vietämme vain yhden yön, jotta voimme hypätä aamun bussiin kohti Lake Tekapoa. Päätimme, että kaupungit saavat riittää ja suuntaamme kohti Uuden-Seelannin upeaa luontoa. Tekapolta matka jatkuu Queenstowniin, josta varasimme päivän matkan myös Milford Soundiin. Olisimme mielellään viettäneet Milford Soundissa pidemmänkin aikaa, mutta paikkakunnalta taisi löytyä vain yksi hostelli, jossa ei enää ollut tilaa kahdelle majoittujalle. Ensi sunnuntaina Queenstownista matkaammekin sitten Te Anauhun, jossa vietämme seuraavat kaksi viikkoa autellen eräänlaisessa lomakylässä, joka tarjoaa luksusmajoitusta, golfia ja luontoa. Lisäksi omistajilla on luomutila. Mielenkiintoinen kokemus luvassa, keskellä ei mitään. Tilalta lähimpään kauppaankin on 35 minuutin ajomatka. Niin ja mainitsematta jäi vielä, että tiluksia on käytetty Sormusten herran kuvauksissa, joten vaikuttaisi siltä, että huikeita lenkkimaisemia riittää.

Tämä tältä erää, seuraavan kerran toivottavasti myös kuvia mielettömistä maisemista ;)